Filtre


Brand
absoluteBLACK(71)
Atredo(3)
BBB(22)
Bike Attitude(3)
BikePartner(4)
Bontrager(1)
Boostech(8)
Campagnolo(25)
CeramicSpeed(46)
Connect(19)
Connex(18)
Diverse(24)
Driveline(10)
Garmin(1)
Gates(35)
GUB(2)
Jagwire(12)
KMC(20)
Lasco(3)
Microshift(38)
OnGear(8)
Park Tool(3)
Point(20)
RockShox(1)
Rotor(1)
Shimano(1295)
Split Second(1)
Sram(339)
Stronglight(62)
Sturmey Archer(6)
Sunrace(34)
Truvativ(2)
Union(147)
Vision(1)
XLC(3)
YBN(20)


Brand: BikePartner
Nulstil alle filtre

Gear & Transmission

Viser 1 til 4 af 4
Popularitet
Sortér efter
Popularitet
Navn (A-Z)
Navn (Z-A)
Pris (Stigende)
Pris (Faldende)
Bikepartner krankboks Aluminium/Stål - BSA Bikepartner krankboks Aluminium/Stål - BSA
    Se mere
    Delvis på lager
    Bikepartner krankboks Nylon/Stål - BSA Bikepartner krankboks Nylon/Stål - BSA
      Se mere
      Delvis på lager
      Bikepartner - Klinge i stål - 1-11 speed - 44T Ø104 Bikepartner - Klinge i stål - 1-11 speed - 44T Ø104
        Se mere
        Forventet på lager 19-01-2025
        Viser 1 til 4 af 4
        40
        Per side
        40

        Skal du have nye cykelgear?

        Cykel gear bruger tandhjul til at lave kraftoverførsel. Gearene sidder enten udvendigt eller indvendigt. Jo flere tandhjul – jo flere mulige kombinationer og et højt antal gear.

        Sådan virker gearene på en cykel

        Cyklisten træder i pedalerne og driver herved pedalarmen rundt. Pedalarmen sidder på det yderste tandhjul. Med gearvælgeren flyttes cykelkæden frem og tilbage mellem tandhjulene. Dette ved hjælp af en forskifter. Tandhjulene er placeret med færrest tænder på det inderste tandhjul og flest på det yderste. Ved gearskiftet bliver bagskifteren parallelforskudt. Det er bagskifteren, som flytter kæden samt tilpasser kæden i længden, så den altid er strammet uanset om man kører på det lille tandhjul eller det store.

        Transmission

        Pedaler, krank, kæde, gearhjul og hjul er tilsammen det som udgør transmissionen på en moderne cykel. Det vil sige, at alle de enkeltstående dele skal være vedligeholdte og fungere, for at hele transmissionen fungerer optimalt. Cyklistens kraftoverførsel sker gennem kæden.

        Hvis man kører med en gammel, rusten og slidt kæde, tabes en del af energien og man risikerer i værste fald at kæden springer og man er måske så uheld at styrte. En rigtig god kæde kan overføre op til 99 % af energien fra cyklisten. Dette understreger vigtigheden af, at de enkelte dele skal være i orden for at få en optimal cykeloplevelse.

        Vedligeholdelse

        Der er vigtigt at holde cyklens udstyr ren og velsmurt – det er med til at forlænge levetiden for gear og transmission. Hvis cyklens gearsystem ikke bliver rengjort efter en tur gennem salt, mudder og sand, så bliver det meget hurtigt slidt.

        En snavset kæde mister sin fleksibilitet og er med til at forringe gearskiftet. Sørg for at vaske cyklen ofte, dette gælder i særdeleshed MTB-rytteren, som ofte kører i vaskeligt fremkommeligt terræn og på mudrede underlag i skoven. Brug aldrig en højtryksrenser ved vask, det er for hårdt ved lejerne og al olien bliver spulet væk.

        Benyt i stedet for rengøringsmidler speciel beregnet til vask af cykler og en blød børste. Følg i øvrigt anvisninger vedrørende rengøring af gear og transmission. Se evt. anvisning fra producenten under de enkelte produkter.

        Justering af gear

        Her er et link til en video, hvor du får en guide til hvordan du justerer dine gear, uanset om din cykel har indvendige- eller udvendige gear.